Friday 11 July 2014

Evrensel-insan Zihniyeti Bilisselligi

Bunca yillik forum ve forum disi yasam ve iliskilerimde, 1994 yilindan beri kendi bireysel ve numenal insanlik adina gelistirdigim dile getirdigim, surekli suregelen bir surec temelinde de daimi olarak sorgulamakta oldugum evrensel-insan zihniyeti beyinsel, dusunsel ve davranissal kullanim ve paylasimini; kendi bireysel yasam ve iliskimin gelistirmesi temelinde aciklayacagim.

Burada onemli olan gelismenin benim bireysel olarak nasilsaglandigi degil; gelismeyi getirecek olan dusunsel dusunmenin ogelerinin neler oldugudur.

Sonucta her bir beyin eger evrensel-insan zihniyetini algilamak, kullanmak ve paylasmak ister ise; bunu kendi beyninin kendi eliyle yonlendirmesi ile yapacaktir.

Bilindigi gibi dunyanin hangi cografya ve toplumunda dogulursa dogulsun, dogan icin hazir onu bekliyen bir sistem, duzen ve her turlu degersel, verisel ve tabusal olumlu ya da olumsuz ondanb istenecek olan ve onubekliyen yonlendirim ve yaptirimlar vardir.

Iste dogan bir insanoglu biri, beyninin 3 yasindan itibaren suur algisi olarak egosal, duyusal, akilsal temelde kendini gordugune gore yonlendirmesinin asamalari asagida siralanmistir.

Bunun ilk asamasi, kavram, konu olarak bir degerin, verinin ve tabunun gorsel olarak; uygulanisi, savunusu; ya da uygulanmayisi karsi cikisi olacaktir.

Iste bu sahiplik ve sabitlik temelindeki beynin ilk bilincalti tepkisidir ve bunun sartlanmasi otomatiklesmesi yerlesmesi ve alisilagelmis bir sekilde sistem ve duzenin de yonlendirim ve yaptirimiyla yasam ve iliskinin temeli haline gelmesi kaciunilmazdir.

Ne yazikki cogu beyinler bu yasam ve iliskinin sinirini asamadan ve disini tadamadan yasamlarini yitirmektedirler.

Halbuki kisinin bilhassa 16 yasindan sonra bireysellesme yolundaki mucadelesi bundan sonra baslayacaktir.

Bunun ilk asamasi, aslinda savunulan ve karsi cikilan her ne ise onun aslinda sabitliginin ve sahipliginin farkina varma ve onu algilama olacaktir. Iste bu asama farkindalik asamasinin bilgilenmenin asamasidir. Iste bu asama yapilandirilmisligin farkina varma ve algilama asamasidir.

Bu samada kisi savunu karsi cikisin bir sorun oldugunu algilamas ve kendisini bu sinirlamaya mahkum eden degeri, veriyi ve de tabuyu ve onun ne oldugunu aramaya koyulmustur. Kisice bu bir yerde algilandiktan sonra; arinma/kurtulma asamasina gecer. Bunun da yapilabilmesi adi gecen ve sabitlenilen sahiplenilen kavram her ne ise onun serbeste ermesi, notr algisi ve disaridan bakis acisi ve beyinde sinirlarinin ortadan kalkmasi anlamindadir.

Boyle bir durumda iki yol vardir. Bananecilik ve bireycilik. Her ikiside artik o konu ya da kavramin gereksizligi, luzumsuzlugu, asnlamsizligi algisini vererek; ya kisiyi bananecxi yapar, ya da kisiyi bu alginin kendi cikarina kullanmasina yonlendirerek bireyci akilci yapar. Yani kisi bu algisini kendi egosal ve duygusal cikari adina her iki savunu ve karsi cikis olarak kullanir.

Yeri gelmisken emperyalist zihniyetin bugun tam da yaptigi ve her iki kutbu carpistirarak kendi cikarini one cikardigini soyliyelim.

Iste bir bireyin kendini ve iliskilerinde etrafini insanlastirma algi ve donemi de bu asamadan sonradir. Iste bu asama kisinin hem kendibirinin hem turunun varliginin farkindaliginin yaninda bilincinin algisi asamasidir. Iste bir yerde qua felsefesi denilen bu asama bilincin bilissellige yukseldigi asamadir.

Bu asamada artik her turlu sorgulama/sorgulatma, curutme, cikarsama ve ortaya koyma yapilasndirilmis her turlu sorunun yapilandirilmisliginin cozumu asamassidir.

Bu asamada birey bireysel olarak numenal insanlik yolunda sadece kendisi degil; baskalarinin da bu yolu elde etme adina sorgulatmasi duzeyidir. Cunku yasam ve iliskileri artik numenal insanlik yoluna yonelmis; beyni, dusunmesi ve her turlu numenal yetisi bunun icin isler hale gelmistir.

Kisi devrimci sorgulama adina, artik sonu gelmez, sinirlanamaz, noktalanamaz ve daimi bir dusunme ve numenal yeti gelistirme yasam ve iliskisini araliksiz kendi bireysel olumune kadar surdurecektir.

Cunku burada artik bireyin bireyselliginden ziyade insansal ve evrensel numenal insanlasma ve insanlastirmasi soz konusudur.

Iste artik kisinin iki yasam ve iliskisi vardir. Birisi kendi icin olan , digeri turu ve de fenomenal olarak algi veren hersey icin olan yasam ve iliskisi.

Burada da kendi icin tek bir yonlendirim ve yaptirim soz konusudur. Yasamak ve yasatmak. Buradaki yasatma herkesin nasil yasamak istediginin algisi ve bilisselligidir. Yani bir hak ve ozgurluk ihlali, mudahele, baski, zorlama v.s. gibi bir guc, otorite algisi icerigi yoktur.

Simdi bu yazilanlari kisa ve oz olarak siraliyalim.

Savunu/karsi cikis-sahiplik/sabitlik temelinde ve bilincalti sartlanmisliginin alisilagelmisliginde- bilincsiz noncognitivizm

Sorunun Farkindalik asamasi- Yapilandirilmis sorun-Farkina varma, bilgilenme,
algilama, arinma/kurtulma, notrluk, disaridan bakis acisi, gereksizlik, luzumsuzluk, anlamsizlik-bananecilik/bireycilik-cognitivizm-serbest dusunce

Sorunun bilisselligi-Bilinclilik, sorgulama/sorgulatma, curutme, cikarsama, ortaya koyma-insansal/evrensel-qua felsefesi-Yapilandirilmisligin cozumu

Evrensel-insan zihniyeti-Yukaridaki her bir asamanin daimi olarak dusunsel ve davranissal dusunmeye ve numenal yetiye tasinmasi, yukaridaki her bir asamanin cozumu, aciklamasi, izahi-Bilgisel, bilissel ve bilimsellik.

Bu zihniyetin daimi olarak insanlasarak ve insanlastirarak kullanim ve paylasimi.

Bu baslikta yazilan ve verilen her bir ogenin, bilginin, aciklamanin uzerine ciltler yazilabir ve her beyin kendi evrensel insan zihniyetini kendi bilisselligi ile gelistirebilir, kullanabilir ve paylasabilir.

Bu bir yerde evrensel-insan zihniyetini vucuda getiren dile getiren evrensel-insan lakabinin ve bireysel kisiliginin kendi icin aldigi ve almakta oldugu bir yoldur.

O yuzden burada yazilanlarbir yonlendirim ve yaptirtim olarak degil; bir birin kendi kapisi olarak algilanmalidir. Sonucta her bir bir, kendi beynini kendi yonlendirmesinden kendisi sorumludur. Hani bir deyis vardir. Herkes yogurt yer, fakat "her yigidin yogurt yeyisi farklidir"

Iste burada yazilanlar yogurt yemek uzerinedir. Herkes yogurt yemek istediginde baskasini taklit etmek yerine, kendi yogurt yiyisini kendi ortaya koyabilir ve uygulayabilir.
__________________
Evrensel-Insan - Yapılandırmacı Epistemoloji/Bilişsel Bilim/Qua Felsefesi/Serbest Düşünce/Devrimci Sorgulama/Zihinsel Devrim - Evrensel-Insan Zihniyeti

No comments:

Post a Comment