Friday 11 July 2014

Evrensel-Insan Zihniyeti Perspektif Açıklama

Genelde ve bu bolumde cesitli baslik, kavram ve konular da adi gecen evrensel-insan zihniyetinin ne oldugundan ziyade zihniyet olarak geri planda neyin ne oldugunun nasil olusturdugunu ortaya koymasi asil olandir.

Bu temelde evrensel-insan zihniyeti ile her turlu degere, konuya, kavrama bakis acisinin belirli temellerui vardir.

Bu temellerin basinda yapilandirmaci bilgi gelir. Yani epistemolojik olarak gercekligin yapilandirilmislik oldugu ve yapilandiraninin da insanoglu oldugudur.

Bu temelde yapilandirilan gerceklik; gozlem ve yansi veren fenomendir.

Burada bu fenomene insanoglu fenomeni de dahildir. Ayrica insanoglu fenomeni sadece diger fenomenler gibi yapilanmaz, ayni zamanda yapilandirandir da.

Yani insanoglu fenomeni kendi fenomeni dahil; kendine gozlem ve yansi veren fenomeni yapilandirir.

Burada ana fark yapilandirilanin ne oldugu farkidir. Eger yapilandirilan fenomenin kendisi ise; ortada varliksal, fizik otesi, inancsaal ve ideolojik temel ve tabana gore gerceklestirilmis ve dogrulanmis ve de determinist ve indirgemeci olarak sahiplenilmis, sabitlenilmis, mutlak ve kesin kilinmis, ilk, tek kilinmis bir tartisma soz konusudur.

Halbuki bilimsel olarak yapilandirilmis olan fenomenin kendisi degil; sadece onun gozlemi ve yansisidir. Yani yapilandirilan sadece bilgidir ve bu bilgi sadece insanoglu beyninin bir urunudur. Basta bu yapilandirma kavramsal bir yapilandirmadir ve soyut olarak kavram yapilandirilan ne ise onun ile somut/soyut olarak ozdeslestirilmistir.

Kisaca gozlem veren fenomenin her turlu gozlemi kavramsal bilgi olarak yapilandirilmistir. Bu bilimsel yapilandirma; bilgisel ve bilissel yapiulandirmadir.

Ikinci olan bu yapilandirilmis olanin yapi ve isleyisini kokten ve temelden/tabandan algilayabilmek ve bilisselligine varabilmek adina; bu yapi ve isleyisini konu ve kavramina gore once qua felsefesi daha sonra da serbest dusunce ile ortaya koymak gerekir.

Burada bireyin qua felsefesine ve serbest dusuncenin bilisselligine kendini eristirmesi ise ancak devrimci sorgulama ve beyninin numenal devrimi ile mumkundur.

Iste evrensel-insan zihniyeti kisaca, yapilandirilmisligin yapi ve isleyisini; qua felsefesi ve serbest dusuncenin eliyle cozumu, cikarsamasi ve ortaya konulmasini saglar. Iste bu saglanan aslinda insanoglunu her turlu insanlastirmayan ve kendi boynuna gecirdigi boyunduruk tutsakliginin egosal, duyusal/duyumsal ve akilci insan beynine giydirdigi ve insana yakismayan ve insani ve insanligi icermeyen elbisesidir. Genelde bilincalti sartlanmisliginin yerllesmisligidir.

Evrensel-insan zihniyeti devrimci sorgulama ile once bireyin kendini daha sonra da iliskisindeki etrafini sorgulayan ve sorgulatan ve de numenal insanlik adina yenileyen, ilerleten, cagdaslastiran ve cagdas kalmasini saglayan bir zihniyettir.

Bu baslikta gecen her turlu kavram, konu, deger v.s. zaten bu bolumde ve sitenin diger bolumlerinde etraflica aciklanmis ve izah edilmistir.

Butun mesele algilamak istemi ve algilamanin oneminin bilinc ve farkina varmak ve de bunu her bir beyince sorun algisi temelinde yaspmaktir.

Unutmamak gerekirki, eger ortada sorun algisi yoksa, sorgulama da yoktur. Bu da algi ve bilissellik olarak beynin serbest dusunce ve qua felsefesi bilisselligine erisebilmesinin onunde bir engeldir.

Yine daha once aciklandigi gibi, evrensel-insan zihniyeti beynin numenal insanlasmasi yolunda bir kapidir. Her beyin kendi beyninin numenal insanlasmasi yolunda kendi yol yon ve yontemini de belirliyebilir. Onemli olan bu yol, yontem ve yonun numenal insanliga yonelik olmasidir.

Iste evrensel-insan zihniyeti, heryonuyle fenomenin ne oldugunu ortaya koyma varliksal inancsal ideolojik tartismasina, yani insandisi ve insanlikdisi dogal ve fenomenal zihniyet tartismasina yonelik bir numenal zihniyet alternatifi, yani insanoglu fenomeninin temel ve tabanindaki fenomenin gozleminin bilimsel, bilissel ve bilgisel dile gelmesi ve insanoglu fenomeninin numenal insanlasmasini saglamak icindir.

Buradaki numenal numen temelli soyutu degil; beynin fonksiyonu olan numenal yetiyi isaret etmektedir.

Evrensel-insan zihniyeti ve her turlu kavramsal ogesini algilayabilmek; onun metafizik, varliksal, fizik otesi, ideolojik ve inancsal bir degerlendirmenin determinizmi ve indirgemeciligi ile mumkun degildir. Yani materyalizm ya da idealizm ile algilanamaz.

Cunku felsefi tabani epistemolojiye dayanir, metafizige degil. Ayrica bilissel bilime ve bilimsellige dayanir. Insanoglunu kendi ortaya koydugu fenomenler ile madde ya da kul temelindeki ozdeslestirmesine de dayanmaz. Cunku kendi fenomeni dahil her turlu fenomeni ve gozlemini ortaya koyan faktorun, alternatifsiz insanoglu oldugu ve onun numenal yetisi ve kavrami oldugunun bilinc ve farkindadir.

Bu bilinc ve farkindaliklar ve her turlu fenomenal numenal kendilik bilisselligi; metafizigin bunyesinde yer almaz. Cunku metafizik "var, ol ve inan" kokeninden yola cikarken, evrensel-insan zihniyeti epistemolojinin "bil, bildir, belirt, gozlemle, test et ve yanlisla" koklerinden yola cikar.

Evrensel-insan zihniyeti her yonuyle cok genis kapsamli bir algi, bilgi, bilinc, farkindalik ve bilisselliktir. O yuzden genel yerine; konu, kavram olarak degerlendirilebilmesi; algilama adina daha tutarli ve yararlidir.

O yuzden de sitemizdeki her baslik, konu ve kavram kendi bunyesini aciklama ve algilama adina bir derinlik ve detaya sahiptir.

En temeli de fenomenden degil; gozlemden yola cikmasi, fenomen olarak insanoglunu temel almasi ve devriminin de numenal olmasi adinadir.

Bu numenal devrim sadece insanoglunu insanlastirmayacak; ayni zamanda beyinin her turlu ufkunu ve insanoglu disinda kalan ve gozlem veren her turlu fenomenin de ortaya koyumunu ve mekansal ve de parcasal fenomenlerin birbirini insanoglu eliyle, adina, ait ve icin numenal zihniyetin devrimi ile yasamak ve yasatmak temelinde degerlendireceginin de bir yol gostericisidir.

Hem insanoglu turunun butununu saglama ve hemde her turlu beyin noktalamasinin onune gecme adina ve de yasam ve iliskinin her turlu duzen ve sisteminin insanligi adina cok onemlidir.

Cunku insanoglu artik kendi turu bunyesinde her turlu cikarsal savasimi ust/alt dayatimini birakip; yasamina, iliskisine, bilime, bilissellige ve bilgisellige yonelmeli; kendini, mekanini ve de mekandaki baska fenomenleri birlikte yasanacak ve yasayabilen butunun parcalari olarak ele almalidir.

Unutmamak gerekir ki, kendi insanoglu varliginin bilinc ve farkina varamayan; baska hic bir seyin de farkinda ve bilincinde olamaz. Sadece yarattigi ideoloji ve inancla zoraki ve sorunlu bir yasam ve iliski ve de duzen kurar.

Hani derler ya "kendine hayri olmayanin, kimseye hayri olmaz." Ya da baskalarina karsi bir zihniyetin varligi, once kendi zihniyetinin varliginin bilinc ve farkina varmaktir.
__________________
Evrensel-Insan - Yapılandırmacı Epistemoloji/Bilişsel Bilim/Qua Felsefesi/Serbest Düşünce/Devrimci Sorgulama/Zihinsel Devrim - Evrensel-Insan Zihniyeti

No comments:

Post a Comment